اشمعنا انا مليش جناح ومش بطير
+2
beating heart
بقايا إنسانه
6 مشترك
صفحة 1 من اصل 1
اشمعنا انا مليش جناح ومش بطير
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
الست أم حنفي ابنها ( داس عليه فيل ) و مات ,
قعدت في الجنازة تعيط
و تقطع في شعر اختها -اللي كانت بتتباهى بيه- و تقول :
اشمعنى ابني أنا يارب , ده كان أحسن ولادي و ......
أما عم فكري جت له أزمة في كعب الجزمة
و بقى مش عارف يتحرك و لا يمشي ,و بقى كل شوية بيقول :
يا رب انت خلقت الناس كلهم أصحاء
اشمعنى أنا اللي خليتني مش عارف أمشي و لا أتحرك ؟؟
أما سمير أفندي الراجل ( المُسأَّف ) و المفكر الكبير ,
فكان كلما مشي في الشارع و رأى أعمى أو أخرس أو معوق أو مبتلى ,
قال فيه نفسه , هو فين العدل في كده ؟؟
اشمعنى دول اللي ربنا يخلقهم معوقين غير باقي الناس الأصحاء
و ..... الأمثلة كثيرة
طبعا فيه ناس
هترفض - بالفطرة - التصرفات بتاعة أم حنفي و عم فكري و سمير أفندي
و فيه ناس
هتفكر فيها من تحت لتحت كده و تقول لعقلها : هششش حرام اللي انت بتفكر فيه ده
و ناس
هتقول علناً : هو فين العدل و الحكمة في كده ؟؟
مع إن المسألة سهلة إن شاء الله
و هديلك مثال توضيحي , افتح معايا كتاب الوزارة صــ53ـــ :
افرض إن ربنا خلق الناس كلهم سواسية ,
كلهم بيض و حلوين و أمامير و طول بعرض بصحة بفلوس بكل حاجة زي بعض ,
و عاشوا في تبات و نبات و سكنوا في منتجعات و فيلات
و بعدها ربنا أنعم على واحد منهم و اعطاه جناحين يطير بهما ,
يقدر الباقيين يقولوا : إشمعنا هو بيعرف يطير و احنا لأ ؟؟
هيكون الرد عليهم إن ده ( زيادة و فضل ) من ربنا على الراجل ده ,
طالما ( ما حدش أخد منكم ) حاجة يبقى ما تتظلموش ,
طيب لو ربنا ( أنعم و تفضل ) على الناس جميعا و أعطاهم كلهم أجنحة إلا واحد فقط ,
هل يحق للواحد ده إنه يقول : إشمعنا أنا يا رب اللي مش بعرف أطير ؟؟
لأ برضو ,
لأن ربنا ما ظلموش و ( ما أخدش منه حاجة ) , إنما ( أعطى غيره ) تفضلاً
نفس المبدأ ده بينطبق على أصحاب القصص الأخرى اللي ذكرناها في الأول ,
قال تعالى :
{ وَاللهُ أَخْرَجَكُم مِّن بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ لاَ تَعْلَمُونَ شَيْئًا وَجَعَلَ لَكُمُ الْسَّمْعَ وَالأَبْصَارَ وَالأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ } [النحل -78]
" { أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ لا تَعْلَمُونَ شَيْئًا} ولا تقدرون على شيء" [تفسير السعدي]
" { لا تَعْلَمُونَ شَيْئًا } تَمَّ الكلام , ثم ابتدأ فقال جل وعلا { وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالأبْصَارَ وَالأفْئِدَةَ } " [تفسير البغوي]
يعني أصلا الطبيعي بتاع الناس كلها إننا خرجنا للدنيا لا نعلم شيئا و لا نقدر على فعل شيء
و كل الحاجات اللي احنا فيها من سمع و بصر و أفئدة و أعضاء و .....
كل الحاجات دي نعم من الله و فضل و زيادة ,
زي الجناحات كده في المثال اللي ضربناه ,
لو ربنا ما أعطاش واحد الجناحات دي
أو أعطاها لواحد و بعدين أخدها منه ,
الشخص ده مالوش أن يعترض , لأنه واخد الجناحات دي زيادة أصلا,
فلما ربنا يبتلي واحد و ( ياخذ منه ) حاجة ,
هو في الحقيقة ( لم يأخذها منه ) لكنه جل و علا ( لم يعطيها إياه ) أصلاً ,
لأن الإنسان لا يملكها من البداية ,
و الله غير ظالمٍ له إذا لم يعطها له من البداية ,
أو أعطاها له ثم أخذها منه ,
لأنها تفضلاً و زيادة ,
فلا يحق لهذا الذي لم يُعطهِ الله الزيادة أن يعترض ,
كما في الحديث :
(( إنما أجلكم في أجل من خلا من الأمم ، كما بين صلاة العصر ومغرب الشمس ،
ومثلكم ومثل اليهود والنصارى ، كمثل رجل استعمل عمالا ،
فقال : من يعمل لي إلى نصف النهار على قيراط ،
فعملت اليهود ،
فقال : من يعمل لي من نصف النهار إلى العصر ،
فعملت النصارى ،
ثم أنتم تعملون من العصر إلى المغرب بقيراطين قيراطين ،
قالوا : نحن أكثر عملا وأقل عطاء ،
قال : هل ظلمتكم من حقكم ؟
قالوا : لا ،
قال : فذاك فضلي أوتيه من شئت))
[ الراوي: عبدالله بن عمر - المحدث: البخاري -
المصدر: صحيح البخاري - الصفحة أو الرقم: 5021
خلاصة حكم المحدث: صحيح ]
و لأن الله عز وجل كريم و رؤوف و رحيم بعباده ,
فإنه يساوي بينهم حتى في فضله و زيادته عليهم من النعم ,
و هو لا يمنع فضله و نعمه عن أحدٍ دون غيره ( إلا لحكمةٍ ) علمناها أو جهلناها ,
و جزاكم الله خيرا
و كل عام أنتم بخير ,
مما قرات واعجبني
بس الصور من عندي بقى والتعديل من عندي يلا بس
فكان كلما مشي في الشارع و رأى أعمى أو أخرس أو معوق أو مبتلى ,
قال فيه نفسه , هو فين العدل في كده ؟؟
اشمعنى دول اللي ربنا يخلقهم معوقين غير باقي الناس الأصحاء
و ..... الأمثلة كثيرة
طبعا فيه ناس
هترفض - بالفطرة - التصرفات بتاعة أم حنفي و عم فكري و سمير أفندي
و فيه ناس
هتفكر فيها من تحت لتحت كده و تقول لعقلها : هششش حرام اللي انت بتفكر فيه ده
و ناس
هتقول علناً : هو فين العدل و الحكمة في كده ؟؟
مع إن المسألة سهلة إن شاء الله
و هديلك مثال توضيحي , افتح معايا كتاب الوزارة صــ53ـــ :
افرض إن ربنا خلق الناس كلهم سواسية ,
كلهم بيض و حلوين و أمامير و طول بعرض بصحة بفلوس بكل حاجة زي بعض ,
و عاشوا في تبات و نبات و سكنوا في منتجعات و فيلات
و بعدها ربنا أنعم على واحد منهم و اعطاه جناحين يطير بهما ,
يقدر الباقيين يقولوا : إشمعنا هو بيعرف يطير و احنا لأ ؟؟
هيكون الرد عليهم إن ده ( زيادة و فضل ) من ربنا على الراجل ده ,
طالما ( ما حدش أخد منكم ) حاجة يبقى ما تتظلموش ,
طيب لو ربنا ( أنعم و تفضل ) على الناس جميعا و أعطاهم كلهم أجنحة إلا واحد فقط ,
هل يحق للواحد ده إنه يقول : إشمعنا أنا يا رب اللي مش بعرف أطير ؟؟
لأ برضو ,
لأن ربنا ما ظلموش و ( ما أخدش منه حاجة ) , إنما ( أعطى غيره ) تفضلاً
نفس المبدأ ده بينطبق على أصحاب القصص الأخرى اللي ذكرناها في الأول ,
قال تعالى :
{ وَاللهُ أَخْرَجَكُم مِّن بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ لاَ تَعْلَمُونَ شَيْئًا وَجَعَلَ لَكُمُ الْسَّمْعَ وَالأَبْصَارَ وَالأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ } [النحل -78]
" { أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ لا تَعْلَمُونَ شَيْئًا} ولا تقدرون على شيء" [تفسير السعدي]
" { لا تَعْلَمُونَ شَيْئًا } تَمَّ الكلام , ثم ابتدأ فقال جل وعلا { وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالأبْصَارَ وَالأفْئِدَةَ } " [تفسير البغوي]
يعني أصلا الطبيعي بتاع الناس كلها إننا خرجنا للدنيا لا نعلم شيئا و لا نقدر على فعل شيء
و كل الحاجات اللي احنا فيها من سمع و بصر و أفئدة و أعضاء و .....
كل الحاجات دي نعم من الله و فضل و زيادة ,
زي الجناحات كده في المثال اللي ضربناه ,
لو ربنا ما أعطاش واحد الجناحات دي
أو أعطاها لواحد و بعدين أخدها منه ,
الشخص ده مالوش أن يعترض , لأنه واخد الجناحات دي زيادة أصلا,
فلما ربنا يبتلي واحد و ( ياخذ منه ) حاجة ,
هو في الحقيقة ( لم يأخذها منه ) لكنه جل و علا ( لم يعطيها إياه ) أصلاً ,
لأن الإنسان لا يملكها من البداية ,
و الله غير ظالمٍ له إذا لم يعطها له من البداية ,
أو أعطاها له ثم أخذها منه ,
لأنها تفضلاً و زيادة ,
فلا يحق لهذا الذي لم يُعطهِ الله الزيادة أن يعترض ,
كما في الحديث :
(( إنما أجلكم في أجل من خلا من الأمم ، كما بين صلاة العصر ومغرب الشمس ،
ومثلكم ومثل اليهود والنصارى ، كمثل رجل استعمل عمالا ،
فقال : من يعمل لي إلى نصف النهار على قيراط ،
فعملت اليهود ،
فقال : من يعمل لي من نصف النهار إلى العصر ،
فعملت النصارى ،
ثم أنتم تعملون من العصر إلى المغرب بقيراطين قيراطين ،
قالوا : نحن أكثر عملا وأقل عطاء ،
قال : هل ظلمتكم من حقكم ؟
قالوا : لا ،
قال : فذاك فضلي أوتيه من شئت))
[ الراوي: عبدالله بن عمر - المحدث: البخاري -
المصدر: صحيح البخاري - الصفحة أو الرقم: 5021
خلاصة حكم المحدث: صحيح ]
و لأن الله عز وجل كريم و رؤوف و رحيم بعباده ,
فإنه يساوي بينهم حتى في فضله و زيادته عليهم من النعم ,
و هو لا يمنع فضله و نعمه عن أحدٍ دون غيره ( إلا لحكمةٍ ) علمناها أو جهلناها ,
و جزاكم الله خيرا
و كل عام أنتم بخير ,
مما قرات واعجبني
بس الصور من عندي بقى والتعديل من عندي يلا بس
بقايا إنسانه- Professional
- عدد المساهمات : 3087
العمر : 32
مـــــــــــــزاجـى :
النـادى المفضـل :
هـــــــــوايتــــى :
تاريخ التسجيل : 21/02/2009
دعـــــــــــــــــاء :
رد: اشمعنا انا مليش جناح ومش بطير
القناعة كنز لا يفنى
كم هو عظيم هذا الموضوع
بيدخل منة الملاحدة علشان يشككوا الناس فى أى ديانة سماوية
عاجبنى أوى الموضوع دة
كانت فين الحاجات الحلوة دى هههههههههه
دمت متألقة
كم هو عظيم هذا الموضوع
بيدخل منة الملاحدة علشان يشككوا الناس فى أى ديانة سماوية
عاجبنى أوى الموضوع دة
كانت فين الحاجات الحلوة دى هههههههههه
دمت متألقة
beating heart- عضو ذهبي
- عدد المساهمات : 714
العمر : 33
مـــــــــــــزاجـى :
النـادى المفضـل :
هـــــــــوايتــــى :
تاريخ التسجيل : 31/10/2009
دعـــــــــــــــــاء :
رد: اشمعنا انا مليش جناح ومش بطير
كان خطيب الجمعه اللى فاتت بيتكلم فى نفس الموضوع
إن من عبادي لا يصلح له إلا الغنى ، فإذا أفقرته أفسدت عليه دينه ، وإن من عبادي من لا يصلحه إلا الفقر ، فإذا أغنيته أفسدت عليه دينه ، ولأن الله سبحان وتعالى علم ما كان ، وعلم ما يكون ، وعلم ما سيكون ، وعلم ما لم يكن لو كان كيف كان يكون ، يعني أنت بهذا الحال مستقيم ، والحمد لله ، ولكن لا أنا أعلم ، ولا أنت تعلم لو كنت في حال آخر كيف تكون ، فكأن الله اختار لك أفضل شيء لك
موضوع جميل واجمل مافيه بصراحه صور العصافير ده بعد ان حضرتك اللى كتباه
تسلم الايادى
إن من عبادي لا يصلح له إلا الغنى ، فإذا أفقرته أفسدت عليه دينه ، وإن من عبادي من لا يصلحه إلا الفقر ، فإذا أغنيته أفسدت عليه دينه ، ولأن الله سبحان وتعالى علم ما كان ، وعلم ما يكون ، وعلم ما سيكون ، وعلم ما لم يكن لو كان كيف كان يكون ، يعني أنت بهذا الحال مستقيم ، والحمد لله ، ولكن لا أنا أعلم ، ولا أنت تعلم لو كنت في حال آخر كيف تكون ، فكأن الله اختار لك أفضل شيء لك
موضوع جميل واجمل مافيه بصراحه صور العصافير ده بعد ان حضرتك اللى كتباه
تسلم الايادى
M.Taha- عضو فضي
- عدد المساهمات : 473
العمر : 35
مـــــــــــــزاجـى :
النـادى المفضـل :
هـــــــــوايتــــى :
تاريخ التسجيل : 05/01/2010
دعـــــــــــــــــاء :
رد: اشمعنا انا مليش جناح ومش بطير
جمييييييييييييييييييييييييييييل ياروكا
اوووووووووووووووووى والله العظيم
والامثله والادله اجمل واجمل
الف حمد وشكرليك يارب علي كل حاجه
الف شكر ليكى يارقيه عالموضوع
ف انتظار المزيد ياقمر
اوووووووووووووووووى والله العظيم
والامثله والادله اجمل واجمل
الف حمد وشكرليك يارب علي كل حاجه
الف شكر ليكى يارقيه عالموضوع
ف انتظار المزيد ياقمر
roma- Super Professional
- عدد المساهمات : 5631
العمر : 32
مـــــــــــــزاجـى :
النـادى المفضـل :
هـــــــــوايتــــى :
تاريخ التسجيل : 28/08/2009
دعـــــــــــــــــاء :
رد: اشمعنا انا مليش جناح ومش بطير
فلما ربنا يبتلي واحد و ( ياخذ منه ) حاجة ,
هو في الحقيقة ( لم يأخذها منه ) لكنه جل و علا ( لم يعطيها إياه ) أصلاً ,
لأن الإنسان لا يملكها من البداية ,
و الله غير ظالمٍ له إذا لم يعطها له من البداية ,
أو أعطاها له ثم أخذها منه ,
لأنها تفضلاً و زيادة ,
فلا يحق لهذا الذي لم يُعطهِ الله الزيادة أن يعترض ,
رائع جدا
جزاكم الله كل خير
dezner- Master
- عدد المساهمات : 9763
العمر : 33
مـــــــــــــزاجـى :
النـادى المفضـل :
هـــــــــوايتــــى :
تاريخ التسجيل : 25/11/2008
دعـــــــــــــــــاء :
رد: اشمعنا انا مليش جناح ومش بطير
روعة يا رقية...عمر ماالانسان بيرضا بحاله....
نوره- عضو ذهبي
- عدد المساهمات : 660
تاريخ التسجيل : 13/01/2009
دعـــــــــــــــــاء :
رد: اشمعنا انا مليش جناح ومش بطير
الرااااااااااااااااااااااائع مرروركم يا جماعة
دكنور محمد
دكتور محمود
روما
دكتنور محمد
نوره
نورتوا الموضوع
دكنور محمد
دكتور محمود
روما
دكتنور محمد
نوره
نورتوا الموضوع
بقايا إنسانه- Professional
- عدد المساهمات : 3087
العمر : 32
مـــــــــــــزاجـى :
النـادى المفضـل :
هـــــــــوايتــــى :
تاريخ التسجيل : 21/02/2009
دعـــــــــــــــــاء :
صفحة 1 من اصل 1
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى